Tι μας λέει ο Λόγος του Θεού για την βωμολοχία και πώς προήλθε η ονομασία της λέξης;

Tι μας λέει ο Λόγος του Θεού για την βωμολοχία και πώς προήλθε η ονομασία της λέξης;





Κατ΄αρχήν πριν προχωρήσουμε στο σημερινό μας θέμα να κάμουμε μια μικρή αναφορά για την λέξη βωμολοχία και πως προήλθε;

 Η  λέξη Βωμολοχία σημαίνει βρισιά, χυδαιότητα, απρεπής λέξη, αισχρολογία.

Η λέξη είναι σύνθετη και παράγεται από τις λέξεις:
Βωμός+λόχος.
Λόχος στα αρχαία ελληνικά σημαίνει τον τόπο ενέδρας, το καρτέρι, το παραμόνεμα και παραφύλαγμα.
 Λοχεύω, σημαίνει παραφυλάω σε ενέδρα.

Η λέξη συνδέεται άμεσα, με τα ιερά θυσιαστικά σφάγια και τις επί του βωμού θυσίες κατά την αρχαιότητα.

Πάντοτε τριγύρω από το βωμό κάθονταν επαίτες, ζητιάνοι, οι οποίοι περίμεναν τη στιγμή που θα ψηνόταν το κρέας για να αρπάξουν κάτι από τα ιερά σφάγια ώστε να κορέσουν την πείνα τους.
Όπως ήταν φυσικό, ο υπεύθυνος της θυσίας και ενίοτε ιεροφάντης του πλησίον ναού, αρνιόταν να μοιράσει το κρέας πριν τελεστεί όλο το τυπικό – άλλωστε τα σφάγια προορίζονταν για τους θεούς που προηγούνταν και τιμούνταν.
Ο επαίτης, ανυπόμονος, θρασύς και πεινασμένος, ζητούσε με πιεστικό τρόπο μερίδα και ως εκ τούτου, επιτίθετο λεκτικά στον τελεστή της θυσίας χρησιμοποιώντας αισχρές εκφράσεις. Άρχιζε τότε μία απρεπής και μη κόσμια συνομιλία μεταξύ επαίτη και υπεύθυνου των θυσιών, που κατέληγε σε χυδαίες εκφράσεις και τσακωμούς.

Αυτή ακριβώς η αισχρή και χυδαία στιχομυθία, ονομάστηκε βωμολοχία.

Στο λεξικό Liddell-Scott θα δούμε ότι βωμολοχώ σημαίνει περιμένω δίπλα στο βωμό για να κλέψω το κρέας από τις θυσίες, συνακόλουθα επαιτώ, ή ασκώ αγυρτεία.

Βωμολόχος είναι λοιπόν ο περί τους βωμούς λοχών (παραμονεύων, ενεδρεύων) επαίτης, με σκοπό να λάβει κάτι από τα κρέατα των θυσιών.

Κατά το λεξικό Σουϊδα (Σούδα) βωμολόχος είναι «ο κακούργος, ασεβής, παρά τους λοχώντας τα εν τοις βωμοίς επιτιθέμενα θύματα, ή τους θύοντας, ίνα αιτήσαντες λάβωσι τι».
Τι θα πρέπει  λοιπόν να χαρακτηρίζει τον τρόπο ομιλίας μας;
 Η Αγία Γραφή αναφέρει:
"Ούτε και αισχρότητα και μωρολογία ή χυδαιολογία, που είναι απρεπή· αλλά, μάλλον ευχαριστία."
 (Προς Εφεσίους 5:4)

 

 
Μια από τις εντολές απαγορεύει την κακή χρήση του ονόματος του Θεού. Η Αγία Γραφή αναφέρει:
"Μην πάρεις το όνομα του Κυρίου του Θεού σου μάταια· επειδή, δεν θα αθωώσει ο Κύριος εκείνον που παίρνει μάταια το όνομά του."
 (Έξοδος 20:7)

Ο Θεός μας ζητά να απαλλαγούμε από την άσχημη γλώσσα.
Η Αγία Γραφή αναφέρει:
 "Τώρα, όμως, απορρίψτε κι εσείς από το στόμα σας όλα αυτά: Οργή, θυμό, κακία, βλασφημία, αισχρολογία."
 (Προς Κολοσσαείς 3:8)

Ό,τι πιστεύουμε αντανακλάται σε αυτό που λέμε. Η Αγία Γραφή αναφέρει:
"Αυτός που φυλάττει το στόμα του, διαφυλάττει τη ζωή του· ενώ αυτός που ανοίγει τα χείλη του με προπέτεια, θα χαθεί."
(Παροιμίες 13:3)

Οι οπαδοί του Ιησού πρέπει να μιλούν με προσοχή.
Η Αγία Γραφή αναφέρει:
"Ο λόγος σας ας είναι πάντοτε με χάρη, αρτυμένος με αλάτι, για να ξέρετε πως πρέπει να αποκρίνεστε προς κάθε έναν ξεχωριστά."
(Προς Κολοσσαείς 4:6)
Ο τρόπος ομιλίας μας θα επηρεάσει τους άλλους. Η Αγία Γραφή αναφέρει:
"Κανένας ας μην καταφρονεί τη νεότητά σου, αλλά γίνε τύπος των πιστών σε λόγο, σε συναναστροφή, σε αγάπη, σε πνεύμα, σε πίστη, σε αγνότητα."
(Προς Τιμόθεον Α΄ 4:12)

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια