"Ἡ ἔμφυλη ταυτότητα" του Σαράντου Καργάκου

"Ἡ ἔμφυλη ταυτότητα" του Σαράντου Καργάκου







μφυλη ταυτότητα
ΟΧΙ  δν πρόκειται ν σχοληθ μ τ σα φαλα σχεδιάζονται στ πουργεο πνοπαιδειας κα πνευματικς μιπληγίας. πλς θ ξαναγράψω τι λέξη «μφυλος» εναι κατασκευ κάποιας κακς κεφαλς. Τέτοια λέξη δν πάρχει σ κανένα λληνικ λεξικό, τουλάχιστον μ τ σημασία πο τς δίδεται πό τ ντρο τς πνευματικς ατοκτονίας. λέξη παντ γι πρώτη φορ στν δύσσεια (οσ 273-274) μ ννοια το νήκοντος σ μία φυλ το νήκοντος στ ατ γένος: «νδρα κατακτς μφυλον» (=φο σκότωσα νθρωπο μόφυλό μου). Στν Θέογνι βρίσκουμε τ φράση «μφυλοι φόνοι νδρν» (=Σκοτωμο νάμεσα σε μοφύλους) κα στν Σοφοκλ τν ρήση: «Οκ ε τομφυλον αμά σε (=δν σ φήνει τ συγγενικ αμα - Οδ. π Κολ., στ. 407). Γενικά, σ λη τν ρχαία γραμματεία λέξη μφυλος ταυτίζεται μ τ μφύλιος, πο σημαίνει τον νήκοντα στν ατ φυλή. Πίνδαρος μιλάει γι χυμένο «μφύλιον αμα» κα Σοφοκλς στν δια τραγωδία μιλάει κι ατς γι «μφυλον γν», ννοώντας τν γενέτειρα. Μόνο κατ τ νεώτερα χρόνια πιστήμη τς Βιολογίας χρησιμοποίησε τν ρο «μφυλος γένεσις», μ τν ατονόητη σημασία τς γενέσεως χάρη στν πενέργεια νδρς κα γυναικός. Τώρα ν τ πουργεο θέλει ν δώσει στ λέξη λλη σημασία, δικός του λογαριασμός. λλ τί φτανε τ παιδιά, τί φτανε ο δάσκαλοί τους, πο ο πλεστοι - λόγω κακοπαιδείας- δν ξέρουν ν ψελλίσουν δύο στίχους το μήρου; ντ ν μαθαίνουμε ατ τ λαμπουρνέζικα στ παιδιά, δν εναι καλύτερο -λόγω τς περχόμενης παγκόσμιας πείνας-νά τους μαθαίνουμε πς κεντρώνεται κλαδεύεται μι λιά, πς μπολιάζεται μι γριοσυκι κα γίνεται μερη συκιά;
Ξέρω δύο νέα παιδι
πο τ να, ριστος μαθητής, μόλις 12 τν, εναι ριστος καλλιεργητς λαχανικν κα μελετητς σπουδαίων γεωπονικν συγγραμμάτων. λλος εναι 17-18 τν. φο διαπίστωσε τι ατ πο μάθαινε στ σχολεο εναι «σάταλα πάταλα», παρέλαβε τ μικρ κοπάδι το πατέρα του, τ αξησε ριθμητικά, δημιούργησε π πλέον μικρν ρνιθνα, φτιαξε περιστερνα κα κονικλοτροφεο κα ζε ρχοντικά. Μόνο πο ξεκιν τ πρω στς 6 κα λέει στν πατέρα του: «Σήκω- πμε γι δουλειά»! πατέρας πρόσφατα μο επε μ παράπονο: «Δν τ’ παιρνε τ γράμματα. μεγάλος μου γυις εναι συνεχς μ τ βιβλίο στ χέρι». - «Ετυχς, το επα παρηγορητικά. Θ τν ζήσει μικρός»! Τ σχολεο δν πρέπει ν εναι κτροφεο μαθν. Διότι, ν μάθεια σαχλομάθεια γίνει γενικς κανόνας, θ κατέβει μοιραία κα μαθησιακ στάθμη τν διδασκόντων, τ πάθος γι περισσότερη μάθηση, φο θ χουν -κα πρέπει ν χουν-τν νταγωνισμ τν μαθητν τους. Πρόσφατα, μετ π 50 χρόνια, νοιξα τ βιβλίο το Μξ Νορντάου (1849 -1923) «Τ κατ συνθήκην ψεύδη» (κδ. Ι.Ν. Σιδέρης, μτφρ. Στ. I. Ζωγραφίδης). Μ κπληξη βρκα νσφηνωμένο ναν συνδετήρα στ σελίδα 243, που εχα πογραμμίσει κάποιες φράσεις το περιώνυμου κάποτε συγγραφέα. Τς ντιγράφω, διότι τολμηρς στς σκέψεις διανοητς τλμησε τότε (1883) ν πε πράγματα, πο δύσκολα θ τολμοσε σήμερα κάποιος ν πε:
«Π
ς εφυς νέος δν χει κλίσιν πρς τν νωτέραν μόρφωσιν τάσιν ν καταστ σοφός. άν το κράτος ναλάβη τν συντήρησιν λη της μαθητικς νεολαίας κα καταστήση τν κπαίδευσιν προσιτν κα ες ατος τος πτωχοτέρους, πρέπει ν πιβλέπη γρύπνως πως τ εεργέτημα τοτο φαρμόζεται μόνον ες σους ενε ξιοι κα κανο ν πωφεληθον ατο. Μετ τ πέρας κάστου τους, δέον ν νεργνται αστηρότατοι ξετάσεις ες λας τς τάξεις· μόνον ο εδοκιμοντες μαθητα θ χουν τ δικαίωμα ν εσάγωνται ες νωτέρας σχολς. Οτω λοιπν κενος, στις δν θ ενε ποσς προικισμένος κ φύσεως, θ γκατάλειψη τ σχολεον φέρων μεθ’ αυτο λαφρν φορτίον γνώσεων, ρκετον μως δι τν κανότητά του. μετριώτερος προικισμένος κ τς φύσεως θ’ ποκομίση μέρος κα λας τς γνώσεις τς μέσης κπαιδεύσεως, δ προικισμένος μ ξαιρετικν πνευματικν πρόοδον θ γίνεται δεκτς ες νωτέραν παιδείαν, ες τς πιστημονικάς, τεχνικάς κα καλλιτεχνικάς σχολάς. Οτως, νωτέρα μόρφωσις θ γείνη κτμα λου το λαο, ντ ν ενε πως τώρα, προνόμιον τν πλουσίων. Τότε μπλούζα το ργάτου δν θ ενε σημεον χυδαιότητος κα νεπτυγμένος οδόλως θ διεκινδύνευε, άν ζήτει τ πρς τ ζν ες τν μεσον παραγωγικν ργασίαν. Θ μποδισθ οτως πλήρωσις τν λευθερίων παγγελμάτων π αθαδν μετριοτήτων· τ ληθς τάλαντον κατ’ νάγκην θ δόση δι σειρς διαγωνισμν, πλς κα πασιφανες ποδείξεις τς κανότητός του κα θ χη ν τ διπλώματ του πόλυτον ξασφάλισιν ντίμου κέρδους».
φείλω ν διευκρινήσω τι μ τν ρο «λευθέρια παγγέλματα» μεταφραστς νοε ατ πο νοοσαν πάντες ο γνωρίζοντες γράμματα σ παλαιότερη ποχή, δηλαδ τ πιστημονικά, τ καλλιτεχνικά, τ συγγραφικ παγγέλματα κα τ τούτοις μοια. Κα ς πρς τν Μξ Νορντάου, φείλω ν μολογήσω τι σ πολλ διαφωνοσα στ παρελθόν, πως κα σ πολλ διαφων στ παρόν, στόσο τ πρόβλημα τς παιδείας τ συνέλαβε μ τρόπο ρεαλιστικ κα φιλολαϊκό. Παιδείας δικαιονται ο πάντες, πλούσιοι κα φτωχοί. Ατ δν τ επε κάποιος ριστερός τς νέας ποχς λλ’ νας φιλόσοφος τς ρχαίας ποχς, Φαλέας Χαλκηδόνιος, ποος, σύμφωνα μ τν ριστοτέλη, διατύπωσε τ δόγμα: «σότητα δε πάρχειν τας πόλεσι κτήσεως κα παιδείας» (=Πρέπει ν πάρχει σότητα νάμεσα στος κατοίκους τν πόλεων σ ,τι φορ τν περιουσία κα τν παιδεία). λλ’ σότητα σ θέματα παιδείας, που χει ατ πιβληθε, γι ν εναι ντως δημοκρατική, πρέπει ν μν εναι σότητα ρίστων κα μετριοτήτων. λλ κα ο μετριότητες στ σχολεο, ν στραφον νωρς πρς λλες παγγελματικς κατευθύνσεις, μπορον ν θαυματουργήσουν. Πόσα πτυχία εχαν νάσης κα Μποδοσάκης;
Περισσότερα άρθρα  στη σελίδα του στο ΦΒ:


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια