Γενικές και ειδικές πληροφορίες γύρω από την Ακρόπολη. Γιατί πάνω στην Ακρόπολη δεν πετάνε πουλιά;

Γενικές και ειδικές πληροφορίες γύρω από την Ακρόπολη. Γιατί πάνω στην Ακρόπολη δεν πετάνε πουλιά;



 
Η λέξη Ακρόπολη είναι σύνθετη ,συνδυασμός δυό λέξεων ( άκρος και πόλη), δηλαδή πόλη χτισμένη  στην άκρη (ή στο  ακρότατο σημείο).
«Ακρόπολη » στην κυριολεξία σημαίνει το υψηλότερο σημείο, γύρω από το οποίο αναπτυσσόταν η αρχαία πόλις και μεταφορικά σημαίνει το χώρο, όπου διατηρούνται για πολύ καιρό αναλλοίωτες αξίες  και θεσμοί!
Για αμυντικούς σκοπούς, οι οικιστές επέλεγαν ένα υπερυψωμένο σημείο, συχνά ένα λόφο με απότομες πλευρές.
Σε πολλά μέρη στον κόσμο, αυτοί οι πρώιμοι οχυροί οικισμοί γίνονταν ο πυρήνας μεγάλων πόλεων, που επεκτείνονταν στο επίπεδο έδαφος γύρω από την Ακρόπολη. Τέτοια παραδείγματα είναι οι πόλεις της Αθήνας και της Ρώμης.
Ο όρος Ακρόπολις χρησιμοποιείται και για να περιγράψει σύνθετες επικαλυπτόμενες κατασκευές, όπως πλατείες και πυραμίδες, σε πολλές πόλεις των Μάγια, μεταξύ αυτών η Τικάλ και η Κοπάν.
Η Ακρόπολη, παρ’  όλο που συνδέεται κυρίως με ελληνικές πόλεις, όπως η Αθήνα, το Άργος, η Αρχαία Θήβα και η Αρχαία Κόρινθος, μπορεί να χρησιμοποιηθεί γενικά για όλους τους οχυρούς οικισμούς πάνω σε λόφους, μεταξύ αυτών στη Ρώμη, στην Ιερουσαλήμ, στην κελτική Μπρατισλάβα και σε πολλές πόλεις της Μικράς Ασίας.
Η πιο γνωστή ακρόπολη είναι η Ακρόπολη της Αθήνας, όπου δεσπόζει το μνημείο του Παρθενώνα.
Παρόλο που αρχικά οι ακροπόλεις εντοπίζονται στην ηπειρωτική Ελλάδα, η κατασκευή τους γρήγορα εξαπλώθηκε στις ελληνικές αποικίες όπως η Δωρική Λατώ στην Κρήτη κατά την Αρχαϊκή περίοδο.
Είναι γνωστό ότι πάνω από την Ακρόπολη, στον ιερό βράχο του αρχαίου Παρθενώνα, εδώ και χιλιάδες χρόνια δεν πετάνε πουλιά αλλά και αεροπλάνα, εξαιτίας του ισχυρού γεωμαγνητικού πεδίου που τα αποτρέπει!

Σημείωση:
«Ειδικές και γενικές  πληροφορίες για την Ακρόπολη»
Η Ακρόπολη των Αθηνών, ο επονομαζόμενος "ιερός βράχος", είναι ο πιο σημαντικός αρχαιολογικός χώρος στην Ελλάδα και βρίσκεται σε λόφο στο κέντρο της σημερινής Αθήνας. Στην Ακρόπολη υπάρχουν τρεις αρχαίοι ναοί, ο Παρθενώνας, το Ερέχθειο και ο ναός της Απτέρου Νίκης. Επίσης, υπάρχει και η μνημειακή είσοδος, τα Προπύλαια. Όλα τα μνημεία της Ακρόπολης είναι κατασκευασμένα από Πεντελικό μάρμαρο και χτίστηκαν κατά το Χρυσό αιώνα του Περικλή, την επονομαζόμενη Κλασική Περίοδο (450-330 π.Χ.).
        Ο Παρθενώνας ήταν αφιερωμένος στη θεά Αθηνά, την προστάτιδα της πόλης. Χτίστηκε από τους αρχιτέκτονες Ικτίνο και Καλλικράτη υπό την εποπτεία του Αθηναίου γλύπτη Φειδία. Στο χώρο υπήρχαν επίσης δύο κολοσσιαία αγάλματα της θεάς Αθηνάς, έργα του Φειδία. Το ένα από τα δύο αγάλματα βρισκόταν μέσα στον Παρθενώνα, ήταν φτιαγμένο από χρυσό και ελεφαντόδοντο και είχε ύψος 9 μέτρα. Το άλλο, εξίσου μεγάλο, ήταν φτιαγμένο από χαλκό και βρισκόταν έξω από το  ναό.
        Ακριβώς απέναντι από τον Παρθενώνα βρίσκεται το Ερέχθειο. Είναι ο ναός του οποίου οι 6 κίονες έχουν τη μορφή νεαρών κοριτσιών, των Καρυάτιδων.
        Χτίστες, χαλκουργοί, εργάτες της πέτρας, ζωγράφοι, μεταλλουργοί, μαραγκοί, πλάστες, βαφείς, χρυσοχόοι, τεχνίτες του ελεφαντόδοντου, καλλιτέχνες, και πολλοί άλλοι δούλεψαν επί οκτώ χρόνια για να κατασκευάσουν αυτά τα υπέροχα και μοναδικά μνημεία τα αφιερωμένα στους Θεούς. Όπως είπε ο Περικλής "φτιάχτηκαν από τους ανθρώπους για τους ανθρώπους".
       Όλα αυτά τα μνημεία στην Ακρόπολη της Αθήνας διατηρήθηκαν επί 20 αιώνες, για 2000 ολόκληρα χρόνια. Διασώθηκαν από φωτιές, σεισμούς, εισβολές και εισβολείς, επιδρομές, πολέμους και κατακτητές. Δυστυχώς δεν κατάφεραν να διασωθούν από ληστές και το βανδαλισμό, την ιεροσυλία του Έλγιν.
Ο Έλγιν, τότε πρεσβευτής στην Κωνσταντινούπολη είχε την ιδέα να αφαιρέσει τα γλυπτά από τα μνημεία τους και να τα μεταφέρει στη χώρα του.
      Ως πρεσβευτής της Βρετανίας πήρε μια άδεια από το σουλτάνο να αφαιρέσει μερικά κομμάτια από την Ακρόπολη. Ξεπερνά όμως κάθε ανθρώπινη φαντασία να πιστέψουμε ότι είχε πάρει την άδεια για να κάνει ότι έκανε μετέπειτα. Τι ακριβώς έκανε λοιπόν; Ο Έλγιν απέσπασε το μεγαλύτερο τμήμα της γλυπτής διακόσμησης των μνημείων, απομάκρυνε ολόκληρους κίονες από τις βάσεις τους, απέσπασε εκατοντάδες αντικείμενα και όλα αυτά τα μετέφερε στην Αγγλία και τα πούλησε στο Βρετανικό Μουσείο. Ακόμη και σήμερα εκτίθενται εκεί!
Μια ημέρα του 1801, αφού είχε πάρει το χαρτί από το σουλτάνο, προσέλαβε 350 άνδρες που δούλευαν γι' αυτόν σε καθημερινή βάση για πολύ χρόνο. Ποια ήταν η εργασία για την οποία είχαν προσληφθεί;
Αφαίρεσαν αγάλματα από τα βάθρα τους και τα τοποθέτησαν σε κιβώτια. Όσα από τα αγάλματα ήταν μεγάλα τα τεμάχισαν, αποκόψανε κεφάλια, πόδια, χέρια και γενικά οτιδήποτε δε χωρούσε στα κιβώτια. Έσπασαν κίονες σε κομμάτια, απέσπασαν ολόκληρα τμήματα των ναών και αφαίρεσαν πάμπολλα μεμονωμένα κομμάτια. Ο Έλγιν έκλεψε 253 ολόκληρα αγάλματα, τμήματα μνημείων, κίονες, μαρμάρινα ανάγλυφα, αγγεία και πολλά ακόμη πολύτιμα αντικείμενα και κομμάτια. Τα κιβώτια φορτώθηκαν σε πλοίο που απέπλευσε για τη Βρετανία το Δεκέμβριο του 1801. Λίγες ώρες μετά την αναχώρηση το πλοίο βυθίστηκε στις ακτές της Πελοποννήσου και όλα τα κιβώτια βούλιαξαν στο βυθό της θάλασσας.
Αλλά ο Έλγιν ήταν ένας "έξυπνος" άνθρωπος και ήξερε καλά τι έπρεπε να κάνει. Θα επανελάμβανε αυτό που είχε κάνει και πιο πριν. Αυτή τη φορά φόρτωσε 200 κιβώτια γεμάτα με αρχαία μνημεία και μάλιστα απέσπασε ως και μία κολώνα από τον παρακείμενο ναό, μία από τις Καρυάτιδες. Τώρα είχε την πλήρη κάλυψη και βοήθεια της βρετανικής κυβέρνησης αφού ο ίδιος μαζί με το φορτίο του ταξίδεψαν στη Βρετανία με πολεμικό πλοίο.
Επέστρεψε στην Ελλάδα για άλλη μια φορά το 1806 και κατάφερε να ανελκύσει τα βυθισμένα κιβώτια που είχαν βυθισθεί στη θάλασσα. Τα μετέφερε όλα στη Βρετανία.
Επέστρεψε ξανά στην Ελλάδα το 1810. Αυτή τη φορά κατάφερε να αποσπάσει άλλα 253 κομμάτια και πολυάριθμα αγγεία. Οι άνδρες του συνέχισαν να δουλεύουν γι'αυτόν και το 1812 παρέλαβε τα τελευταία 80 κιβώτια. Για περίπου 10 χρόνια ο άνθρωπος αυτός απομάκρυνε, τεμάχιζε, κατέστρεφε και αποσπούσε έργα τέχνης, μνημειακά αντικείμενα μεγάλης πολιτισμικής αξίας, πολλά από τα οποία αποτελούσαν αναπόσπαστο τμήμα μοναδικών μνημείων.
         Η Ελλάδα καταβάλλει συνεχείς προσπάθειες για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα. Η Ουνέσκο και άλλοι διεθνείς οργανισμοί κατέχουν την πλήρη και λεπτομερή περιγραφή όλων των αντικειμένων που απομακρύνθηκαν και ο κατάλογος αυτός αποτελεί τμήμα της διεθνούς βιβλιογραφίας.
        Ο Έλγιν πούλησε το εμπόρευμά του στο Βρετανικό μουσείο για 35.000 λίρες.
 Τα γλυπτά του Παρθενώνα εκτίθενται εκεί μέχρι και σήμερα!

 Πηγή:

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια