Συνέντευξη εφ' όλης της ύλης με τον ποιητή Βασίλη Κουστούδα στη Ρένα Τζωράκη και το Λογοτεχνικό περιβόλι

Συνέντευξη εφ' όλης της ύλης με τον ποιητή Βασίλη Κουστούδα στη Ρένα Τζωράκη και το Λογοτεχνικό περιβόλι





 
Από τι ορμώμενος-η έδωσες τον τίτλο στην τελευταία ποιητική συλλογή
“ΕΝΩ ΔΕΝ ΗΣΟΥΝ ΕΚΕΙ”;






Ο τίτλος στο τελευταίο μου βιβλίο ‘ΕΝΩ ΔΕΝ ΗΣΟΥΝ ΕΚΕΙ΄ προήρθε
από το γεγονός ότι τα ποιήματα της συλλογής γράφτηκαν σε μια
περίοδο μοναξιάς ,εσωστρέφειας και ερωτικής αναμονής για ένα
άγνωστο γυναικείο πρόσωπο που δεν ήταν εκεί.

Είναι καθαρά βιωματικά ποιήματα, μετά από μια εποχή καταστροφής οικονομικής, κοινωνικής αλλά και φυχοσωματικής για την ζωή μου , κατά την οποία ο έρωτας και η γλυκόπικρη προσμονή του έγιναν ένα υπέροχο όνειρο  και η μαγεία των λέξεων με οδήγησε στην υπέρβαση  των απαρηγόρητων ίσκιων μου.



Τι είναι ποίηση για σας;

Η ποίηση είναι εκείνη η τέχνη του λόγου που παράφορα ερωτοτροπεί
με αυτό που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ‘μη λόγος’…
Η συμπυκνωμένη ιδέα του αδιανόητου όλου.
Για αυτό η ποίηση δεν θα μπορούσε ποτέ να είναι φλύαρη
και το όνειρο κάθε ποιητή που σέβεται την τέχνη του αλλά και τον εαυτό του είναι να αποδώσει τις ευγενέστερες σκέψεις του περί της ύπαρξης
με όσο το δυνατόν λιγότερες λέξεις.
Πότε ξεκινήσατε να γράφετε;
-Ξεκίνησα να γράφω σε πολύ μικρή ηλικία,12-13 χρονών.
Έχω κρατήσει μάλιστα τα περισσότερα ποιήματα της εφηβικής
μου ηλικίας αλλά και τα μετέπειτα
και έτσι μπορώ να διακρίνω και να κατανοώ την εξέλιξη της ποίησης μου αλλά και του εαυτού μου μέσα στο χρόνο.

Ποιοι ποιητές σημάδεψαν την γραφή σας;
-Σαφέστατα ο Καβάφης,ο Καρυωτάκης και ο Μπωντλαίρ.
Ανυπέρβλητοι ποιητές και οι τρεις,με σπουδαία βιωματική ποίηση.
Μια αντιπροσωπευτική φράση που σας συνοδεύει από κάποιο μεγάλο Λογοτέχνη;
-' Ίσως το φως θάναι μια νέα τυραννία. Ποιος ξέρει τι καινούρια πράγματα θα δείξει.'

Από το ποίημα 'παράθυρα' του Κ. Καβάφη

Αν σας ζητούσα να μου περιγράψετε μέσα σε λίγες γραμμές τον Άνθρωπο Βασίλη πως θα μου τον χαρακτηρίζατε;
Γράψτε μου για την οικογένειά σας και πως βλέπουν την γραφή σας;
επικροτούν την προσπάθειά σας;
Πώς τα προλαβαίνετε όλα αυτά και ποιο είναι το κύριο επάγγελμά σας;


Θα έλεγα ίσως , πως απλά είναι ένας άνθρωπος που αναζητά
μανιωδώς το νόημα της ύπαρξης, και με την αλύτρωτη
σκέψη του προσπαθεί να πετάξει σε κάθε απέραντο ουρανό.

Η συμβία μου νομίζω πως την εκτιμά πολύ.
Οι γονείς μου είναι παντελώς αδιάφοροι και η αδερφή μου
κάπου στην μέση. Ισοπαλία λοιπόν.

Το κύριο επάγγελμα μου είναι κατασκευαστής πέτρινων παραδοσιακών σπιτιών
αν και έχω πτυχίο βιολογίας από το Απθ. Η ζωή τα έφερε έτσι.


Τι σημαίνει για σας έρωτας; Και ποιος ο ρόλος του στη ζωή σας;

-Ο έρωτας είναι η άλλη μεγάλη δύναμη μαζί με τον θάνατο
που κινεί τους ανθρώπους και τα πράγματα.
Ο έρωτας είναι εκείνη η απελπισμένη δίψα για ζωή και
δημιουργία και φυσικά αποτελεί για μένα όπως και για
όλους το μεγαλύτερο κεφάλαιο της ύπαρξης μου.
Σαν άτομο νιώθετε πληρότητα; Τι είναι για σας Ευτυχία;
Απάντηση:
Η ευτυχία είναι ένα αιφνίδιο δώρο της ζωής.
Δεν μπορείς να περιμένεις πως θα κρατήσει για πάντα.

Έχοντας λοιπόν πλέον αποδεχθεί τούτη την αλήθεια
και την ανακούφιση που προσφέρει αυτή από τα όποια βάσανα,

σχεδόν αγγίζω πολλές φορές την εσωτερική πληρότητα.

Ο θάνατος σας τρομάζει σαν ιδέα και τι πιστεύετε γι' αυτόν;

-Ο θάνατος είναι η άλλη όψη του έρωτα  και οι δύο αυτές δυνάμειςκάνουν τον κόσμο να γυρίζει και να παραφέρεται.
Μόνο λοιπόν δέος θα μπορούσα να νιώθω για τούτη
την υπέρτατη υπέρβαση της ζωής.
Και τούτο με τρομάζει τώρα πολύ -παρόλο που κάποτε υπήρξε μια εποχή στην οποία η μόνη μου σκέψη ήταν πως ήθελα να πεθάνω-
ίσως γιατί ο έρωτας πια με ξαναγέννησε και αρνούμαι πλέον να εγκαταλείψω…

Από που εμπνέεστε;
-ΕΡΩΤΑΣ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΣ


Νιώθω συχνά μούσα μου
να με καλείς,
και ίσως τότε λησμονώ
η ίσως να θυμάμαι,
και ως κύμα αναδύομαι
στου έρωτα τους
στίχους,
σε απαγγελίες που ιστορούν
στις τραγικές τους ώρες,
παραλυσίες των θνητών
από θανάτων ήχους!

[Από την συλλογή μου ‘ενώ δεν ήσουν εκεί’]
===

Από τον έρωτα λοιπόν και τον θάνατο εμπνέομαι
σε όποια μορφή και αν αυτοί εμφανίζονται,
γιατί ο έρωτας και ο θάνατος είναι εκεί ,
πάντα παρόντες,
στις καθημερινές μας
συναναστροφές και συνάφειες,

και πάντα προσδοκώντας κρυφά την επόμενη νίκη τους,
ο καθένας για τον εαυτό του,
μέσα στον ατελεύτητο πόλεμο ανάμεσα τους
που έχει τις ρίζες του στην απαρχή του χρόνου…

Ποιές ώρες είναι γόνιμες και δημιουργικές για σας;
Στη σημερινή αντιποιητική εποχή μας τι προσφέρει η ποίηση στον άνθρωπο;


-Συνήθως γράφω αργά το βράδυ.
Η ποίηση είναι άχρονη. Έρχεται με όλους τους καιρούς και θα υπάρχει
για πάντα.
Η ποίηση είναι το καταφύγιο του ανυπεράσπιστου έρωτα και προσφέρει σε όλους τους ανθρώπους, όλων των εποχών,
την δυνατότητα να γευτούν με λέξεις κάτι από το άπιαστο νόημα
της ύπαρξης τους.

Διαβάζει σήμερα λογοτεχνία ο Έλληνας και ειδικότερα ποίηση με την οικονομική κρίση; Ποια είναι η άποψή σας γενικότερα;
-Πάντα υπάρχουν άνθρωποι που διαβάζουν ανεξάρτητα των εποχών
αν και είναι γνωστό πως η ποίηση έχει ελάχιστους αναγνώστες.
Θα ήταν βέβαια λυτρωτικό για πολλούς η ενασχόληση με την ποίηση,
ειδικά ετούτον τον καιρό, καθώς αυτή κατέχει δικά της μοναδικά
γιατρικά για τις ψυχές των ανθρώπων.
Ελπίζω τα ποιήματα μου να αποτελέσουν κάποτε αφορμή
για μια τέτοια αρχή
έστω και για έναν μονάχα άνθρωπο.
Ποιο είδος γραφής είναι καλύτερο για σας η ποίηση ή ο πεζός λόγος;
Υπάρχουν δυσκολίες στην γραφή;
Πιστεύω πως η ποίηση είναι η πεμπτουσία του λόγου.
Ο πεζός λόγος είναι επίσης συγκλονιστικός πολλές φορές,
ωστόσο θαρρώ πως μεγαλώνοντας με κουράζουν ‘οι φλυαρίες’
όσο κι αν αυτές είναι γοητευτικές
και αποζητώ και γω με την σειρά μου παράφορα

‘τη βασίλισσα
λέξη του κόσμου,
και το παράξενο
φως του έρωτός μου.’
[από την Πολύμνια του Κ. Καρυωτάκη]

Προβληματίζεστε με την κρίση, που δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά και Αξιών, πιστεύετε σαν Ελληνικός λαός θα τα καταφέρουμε να βγούμε από την κρίση και πώς;

Στην περίοδο αυτή τη δύσκολη ,που περνάει ο ελληνικός λαός τι έχετε να πείτε στον κόσμο για να πάρει δύναμη; Πιστεύετε πως θα έρθει η ανάκαμψη ;
-Πάντα μετά το σκοτάδι ακολουθεί το ξημέρωμα.

Είναι σίγουρο πως θα ανακάμψουμε

ωστόσο πιστεύω πως είναι θεμιτή
μια ριζική συναισθηματική αναθεώρηση
του αφηγήματος της προηγούμενης μας ζωή,
για να μην επιστρέψουμε ποτέ ξανά στην απελπισία.

εκ των έσω

Ποτέ γεννήθηκαν και που ;
Ποτέ μεγάλωσαν ;
Ποτέ πιστέψαμε πως από έξω
θα τις φέρουν κάποιοι άλλοι;

Δίχως καμιά προειδοποίηση
μια πεθαμένη ποίηση
μια θλίψις μας κυρίεψε και πάλι!

Και τις φωνές που από καιρό ακούγονταν
παντελώς τις αγνοήσαμε,

Πως απ ’τις άβουλες νεκρές ψυχές μας
και από τις άπληστες διαδρομές που ακολουθήσαμε

πως απ ’τις πόλεις μας τις θλιβερές και απ ’τις πλατείες
πως εκ των έσω θα έρθουν κάποτε
οι συμφορές και οι τραγωδίες .....

Βασίλης Κουστούδας
εκ των έσω-ανέκδοτο ποίημα

Τι σημαίνει για σας  Ελλάδα και Έλληνας;
-Η Ελλάδα είναι ο τόπος μου, οι ρίζες μου, η ζωή μου,
και κυρίως οι μνήμες μου…
Δεν μπορώ παρά να την λατρεύω…

Έλληνας είναι για μένα οποιοσδήποτε άνθρωπος παραφέρεται
με την ζωή και με τον έρωτα…


Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια